În timp ce Bucureștiul se luptă cu tehnologia experimentală a gardurilor care ruginesc peste iarnă și au nevoie deja de înlocuirea unor elemente și în timp ce Brașovul (și Constanța) continuă să se afunde în soluții de transport fără viitor, să facem o scurtă călătorie la polul opus al practicilor contemporane.
În episodul de astăzi „călătorim” până în Franța, mai exact în orașul Tours. Un oraș mic raportat la marile metropole ale Franței, cu o populație de doar 135.000 de locuitori (și cca 485.000 în zonă metropolitană), Tours este totuși cea mai populată localitate din regiunea Centre-Val de Loire. Tours este înfrățit cu Brașovul din 1990. Din păcate acest parteneriat nu a trecut dincolo de eventuale schimburi de amabilități, având în vedere că lecțiile învățate și aplicate de administrația orașului francez nu s-au tradus corespunzător în limba română.
Bulevard pietonalizat în întregime în centrul orașului
În Tours, designul, arhitectura, urbanismul și peisagistica au fost reunite în ceea ce este probabil unul dintre cele mai frumoase sisteme de tramvai de pe glob. Pornind de la designul tramvaielor, realizat special pentru Tours, continuând cu implementarea proiectului la nivel de spații publice și terminând cu stațiile noului sistem, totul a fost realizat cu o impresionantă atenție acordată detaliilor și execuției.
Linia de tramvai are o lungime totală de 14.8 km din care 6.7 km de green track. Pe o lungime de 1.8 km în zona centrală a orașului a fost utilizat sistemul APS de alimentare cu energie electrică la sol. Linia are 29 de stații și este echipată cu 21 de tramvaie Alstom Citadis 402 cu un inconfundabil finisaj de crom. Așa cum ne-am obișnuit deja în cazul proiectelor de acest tip, linia de tramvai leagă (printre altele) centrul istoric al orașului de gara ce a beneficiat în ultimii ani de investiții considerabile.
Noua linie de tramvai din Tours a fost inaugurată la data de 31 august 2013. În anul 2016 media zilnică a fost 65.000 de călători. În prezent există discuții și planuri referitoare la extinderea rețelei cu o nouă linie. Tramvaiul din Tours este deja parte din noua identitate a orașului. Un oraș modern, gândit pentru oameni, cu spații publice de calitate și cu un transport public civilizat, rapid și de mare capacitate.
Inaugurarea liniei de tramvai, August 2013
Menționam la începutul textului că Tours este cel mai mare oraș din regiune. Cu toate acestea, nu este capitala regiunii, acest titlu revenind orașului Orléans, cu o populație de cca 115.000 locuitori. De ce îl menționăm și pe acesta? Orléans beneficiază de o rețea de tramvaie încă din anul 2000. Există deja 29.3km de linie dublă, 2 linii de tramvai, 49 de stații și 43 de tramvaie. Mai multe detalii într-un episod următor.
PS: Populația Brașovului este de peste 250.000 locuitori, într-un oraș mult mai dens decât Tours sau Orléans. Doar o mică mențiune.
Alstom Citadis 402, Chrome Edition
Greentrack într-o zonă de locuințe colective
Piața din fața Primăriei orașului
Configuraţia liniei de tramvai
Surse imagini:
Wikimedia Commons
Richez_Associés architecture urbanisme paysage