Asociația Construim România a luat act cu îngrijorare de faptul că, în ciuda asigurărilor date de autoritățile românești, compania feroviară Astra Trans Carpatic a primit autorizarea să pună în circulație pe căile ferate din România catastrofalele automotoare IC2, achiziționate de compania arădeană de la groapa de gunoi a operatorului feroviar național din Danemarca, DSB, unde erau pregătite pentru casare întrucât puneau în pericol viața călătorilor.
Povestea acestor automotoare noi, dar periculoase pentru călători, a fost detaliată pe larg în seria de articole „Pericolul pe roți de fier” publicată în urmă cu un an, atunci când acest atentat la siguranța călătorilor pe căile ferate din România era la stadiul de proiect.
Pe scurt, aceste automotoare au fost comandate inițial de către operatorul feroviar danez DSB în 2002 de la producătorul italian Ansaldo Breda. Primele automotoare de acest tip urmau să fie livrate din anul 2003, însă producția lor a fost atât de deficitară, încât primele automotoare au fost livrate abia in 2009. Chiar și așa, calitatea lor a fost atât de scăzută încât cele achiziționate de Astra Trans Carpatic nu au fost niciodată puse în circulație în Danemarca din cauza faptului că reprezentau un real pericol pentru călători. În anul 2016, DSB a decis scoaterea lor din circulație și trimiterea direct la casare fără ca ele să fi efectuat nici măcar un singur kilometru de parcurs in serviciu public.
Decizia fost luată în baza unei serii de rapoarte tehnice de analiză detaliată a acestor automotoare catastrofale, comandate la solicitarea Ministerului Transporturilor și a Parlamentului din Danemarca. Cel mai recent a fost realizat în 2014 de către reputatul institut elvețian de cercetări în transporturi, PROSE AG, în colaborare cu operatorului național feroviar din Elveția SBB. Concluzia tehnică a fost mereu aceeași: automotoarele sunt inapte de circulație cu pasageri în siguranță, riscurile principale fiind cele de incendiu și deraiere în mers, precum și riscul de a nu opri la semnalele de oprire din cauza gravelor deficiente la sistemele de frânare.
Contrar afirmațiilor mincinoase ale Președintelui Grupului Astra, domnul Valer Blidar, automotoarele in cauză nu sunt defel apte de a circula la 200 km/h, în Danemarca ele fiind autorizate doar pentru circulație în regim special la maxim 120 km/h, din nou din cauza gravelor probleme la sistemele de frânare.
Povestea automotoarelor a fost detailata pe larg încă de acum un an într-o suita de articole intitulate „Pericolul pe roți de fier” disponibila pe site-ul Asociației Construim Romania: Pericolul pe roți I – România Second Hand, Pericolul pe roți II – Catastrofalele IC2, Pericolul pe roți III – Un răspuns pentru Vale Blidar, Pericolul pe roți IV Epilog.
Pe aceasta cale avertizam călătorii să nu folosească aceste automotoare catastrofale, care le pun in pericol viața conform numeroaselor rapoarte de specialitate disponibile public. Faptul că o companie românească alege să pună in pericol viața romanilor în Anul Centenar, prezentând drept moderne niște automotoare culese din groapa de gunoi a occidentului, este revoltător și spune mult despre respectul pe care respectiva companie românească îl acordă propriilor concetățeni.
Sperăm ca în ceasul al doisprezecelea autoritățile și presa din România să reacționeze măcar acum, înainte ca tragedia să se producă.