Scrisoare deschisă ASCORO

Scrisoare deschisă ASCORO

Domnule Bolojan, lăsaţi A8 sa meargă înainte!

Domnule Prim-Ministru,

Autostrada A8 nu trebuie să fie victima unor tăieri bugetare de moment. În prezent, proiectul se află într-o etapă de pregătire – studii geotehnice, proiectare, avizări – procese care durează ani de zile și implică costuri minime pentru buget. Oprirea lor acum, pe motiv de lipsă de fonduri, nu ar aduce economii semnificative, dar ar însemna pierderea unui timp prețios, care nu mai poate fi recuperat ulterior.

Marile sume pentru execuție vor fi necesare abia peste câțiva ani, însă pentru ca lucrările efective să poată începe la timp, etapele preliminare trebuie să continue acum, fără blocaje.

Pe tronsoane, situația prezintă următoarele nuanțe:

  • A8 montan nu are încă finalizate studiile geotehnice. Pentru realizarea acestora este nevoie de 2-3 ani pe toate loturile. Urmează proiectarea și probabil vor rezulta modificări de traseu, adică încă 2-3 ani pentru revizuirea acordului de mediu. În plus relieful dificil, cu zeci de tuneluri, impune pregătiri complexe. Abia peste 6-7 ani se vor desfășura lucrări la scară mare, cu costuri semnificative.
  • A8 Moțca – turbion A7 – Iaşi este vitală pentru economia României şi trebuie finanţată indiferent de circumstanțe. Totuși, proiectarea şi avizarea vor dura cel puțin încă 1-2 ani, iar abia în 2028-2029 se va lucra în plin, cu facturi importante (presupunând ca nu vom avea contestaţii în instanta)
  • A8 la nord de Iaşi are un cost fabulos raportat la utilitatea redusa. Este singurul tronson care ar trebui amânat după 2035.

IMPACT FINANCIAR:

Dacă lăsăm A8 sa progreseze „natural” vom avea următorul calendar de plăti:
2026-2027: ca. 0,4 miliarde € / an pentru capetele deja în execuţie (0,8 miliarde € / 2 ani)
2028-2030: ca. 0,6 miliarde € / an loturile Moțca – turbion A7 – Iaşi (2 miliarde € / 3 ani)
2030-2035: ca. 0,8 miliarde € / an loturile montane (4,6 miliarde € / 6 ani)
2036-2040: ca. 0,5 miliarde € / an loturile grele centura Iaşi nord (2 miliarde € / 4 ani)

IN DETALIU:

A8 montan

La toate licitațiile de infrastructură din România pe FIDIC GALBEN (proiectare + execuție) apare, teoretic, termenul contractual de, să zicem, 12 luni pentru proiectare + 36 luni pentru execuție. Ceea ce se omite este faptul că între aceste etape intervine o perioadă suplimentară de 1-3 ani de avizări, studii suplimentare, revizuiri și exproprieri, proceduri ce nu depind de constructor, ci de autorități și legislație. Corect ar fi să considerăm: 12 luni proiectare + 12-36 luni ajustări și avizări + 36 luni execuție. Execuția NU SURVINE IMEDIAT după proiectare!

În cazul A8 montan lipsesc studiilor geotehnice complete. Acestea necesita căi de acces prin munte, cu defrişări, avize etc şi costuri care exced cadrul unui studiu de fezabilitate. Astfel au fost lăsate în sarcina executantului. În consecinţă, la fel cum vedem acum pe A1 Piteşti – Sibiu, după semnarea contractelor va dura 1-2 ani până când antreprenorul va finaliza drumurile de acces prin păduri şi va completa studiul geotehnic. Abia apoi va finaliza proiectarea şi pe baza proiectului final se va adresa Ministerului Mediului pentru obţinerea Acordului de Mediu revizuit (AM).

Execuția este deosebit de dificilă: zeci de tuneluri (din fericire, niciunul mai lung de 1 km) și viaducte foarte înalte și complexe. Durata medie de execuție pentru fiecare lot va fi de 4-5 ani, cu distribuirea costurilor pe 5-7 ani pe toate loturile.

Oricine susține că A8 montan se poate finaliza în mai puțin de 10-12 ani nu este realist. În Europa nu există autostrăzi montane de asemenea complexitate terminate în mai puțin de un deceniu (inclusiv faza de proiectare).

Exemplu din Germania: După reunificare, decizia pentru construcția A71+A73 prin Turingia (proiect de reunificare Turingia – Bavaria, cofinanțat si de Uniunea Europeană) s-a luat în 1991, lucrările au început în 1995, iar finalizarea completă a venit abia în 2015 – adică 24 de ani pentru 290 km prin dealuri și munți de înălțime medie.

O atenție deosebită dorim să o focalizăm pe lotul montan 2A, Ditrău – Tulgheș. Considerăm că este cel mai important tronson montan, pentru că nu este dublat de nici un drum național. Acum între capetele acestui lot se poate ajunge doar în peste o oră, pe cale ocolită. Pe autostradă vor fi 20 de minute! Astfel, presupunând că restul A8 montan ar fi gata și ar lipsi doar acest lot, s-ar ajunge la un ocol de 30km si un timp pierdut de 40 de minute. Utilitatea întregii autostrăzi ar fi aruncată în aer. Invers, dacă acest lot se termină numai el, deja pot fi economisite cele 40 de minute. Se creează deja noua ruta de tranzit, coridorul A8. Lotul 2A are contract de execuție semnat cu UMB, are ordin de începere a lucrărilor de proiectare dat, are (aproape) și supervizare (câștigător desemnat, sperăm să nu existe contestații). În special acest lot 2A trebuie neapărat să meargă înainte!

A8 Moțca – turbion A7 – Iaşi

Dacă pe A8 montan știm deja câștigătorii licitaţiilor de proiectare și execuție, pe Moțca – Iași procedura de licitaţie este încă în desfășurare. Studiile geotehnice sunt executate complet însă, astfel încât decalajul între proiectare și execuție ar trebui să fie mai mic decât pe zona montană.

Dar va exista un decalaj. O pauză între proiectare și execuție, generată de obținerea autorizației de construire (AC). Relevant este doar momentul în care vom avea AC complet. De atunci curge termenul de execuție, de atunci vor curge facturile. Estimăm efervescenţa maximă a lucrărilor în perioada 2028-2030, condiționat de anunțarea câștigătorilor licitaţiilor în 2025 și de semnarea contractelor cel târziu în 2026.

Centura Iași Nord
Loturile de la nord de Iaşi (lot 3+4) au un cost de 9,4 miliarde lei = 1,8 miliarde € pe doar 24 km. Loturile Moțca – Iași (lot 1+2) costa 11,5 miliarde lei = 2,25 miliarde € pe 63 km. Adică:
centura Iaşi Nord: 75 milioane € / km ! – trafic estimat 5.000 vehicule / zi / sens (abia de la 16.000 veh / zi / sens se considera oportuna o autostrada în Europa)
Moțca – turbion A7 – Iaşi: 36 milioane € / km – trafic estimat 20.000 vehicule / zi / sens

Prin urmare, considerăm inoportună construcţia centurii nord Iași înainte de 2035-2040. Alternativ, susținem continuarea rapidă a centurii sud la nivel de drum naţional, pentru scoaterea traficului greu est-vest din centrul orașului. Deocamdată este construit sectorul sud-vestic DN28 – DJ248. De la DJ248 este nevoie de o continuare pana la DN24: 8km 1+1 ca. 150 milioane €, inclusiv un tunel ca. 800m. Astfel traficul greu nu va evita complet oraşul, dar este scos din zona de vest şi centru.

CONCLUZII:

Cu toții ne dorim A8 finalizată cât mai repede. Dar:
• A8 montan NU SE POATE finaliza tehnic și birocratic în mai puțin de 10-12 ani. Nu are rost să fie amânată artificial – oricum costurile mari vor apărea abia după 2030.
• A8 Moțca – nod A7 – Iași are nevoie de 2-3 ani până la intrarea efectivă în execuție. O amânare suplimentară nu se justifică.
• Loturile 3 și 4 (centura nord Iași) se pot amâna după 2035, fiind mai avantajoasă varianta unei centuri sud la nivel de DN (0,15 miliarde € în loc de 1,8 miliarde € pentru scoaterea traficului greu din zona Lețcani – Iași centru).

Asociaţia Construim România
10.09.2025

About The Author

Related posts

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.